Personeelsmedewerker
Ambitie om personeelsmedewerker te worden?
- Nog niet gekend
- Nog niet gekend
- Nog niet gekend
- Nog niet gekend
Introductie
Werk je reeds in een personeelsdienst maar ontbreekt het je aan basis? Dan is deze training dé ideale training om te starten. Je krijgt een overzicht van de basissegmenten rond personeelsbeleid.
Wens je je daarna nog verder te specialiseren dan raden wij je de cursus Loon- en personeelsadministratie aan. In deze training wordt het volledig spectrum van personeelszaken belicht.
Ook voor bedrijven en organisaties die iemand willen opleiden om mee te werken op de personeelsdienst is de training Personeelsmedewerker zeer geschikt.
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
- Na de 12 sessies ben je in staat om personeelszaken te positioneren binnen de bedrijfsvoering
- Je hebt een overzicht van verschillende aspecten van personeelszaken
- Je krijgt een gedegen basisopleiding, waarmee de kennis daarna verder in de diepte kan uitgebreid worden
Omschrijving
Wie op een personeelsdienst werkt, heeft vandaag zonder enige twijfel een veelzijdige job. Een helder, effectief en goed werkende personeelsdienst, is de sleutel tot succes. Wie gelooft in de kracht van een goede personeelsdienst, waarbij respect voor medewerkers en bedrijfsstrategie samengaan, is de juiste persoon voor deze opleiding.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Deze basisopleiding richt zich naar mensen die binnen een personeelsdienst willen werken of er reeds in werken en een breed overzicht willen krijgen van personeelszaken.
Methodologie
De lessen zijn een mix van theoretische uiteenzettingen, praktische cases en oefeningen.
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
1. Het belang van personeelsbeleid (1 sessie)
- Situering van het personeelsbeleid tov het globaal managment
- HRM en (sociale) conflicten
- Duurzaam personeelsbeleid: belang van het besef van de waarde van het personeel
- Belang van personeelsbeleid: bedrijfsstructuur, ISO/kwaliteitszorg, personeelsbeleid in het licht van sociale wetgeving
- Duiding van de verschillende aspecten van personeelsbeleid die in de opleiding aan bod komen:
- werving & selectie, competitiemanagement
- loopbaanmanagement
- belonen en beoordelen
- communicatiebeleid & sociaal overleg
- arbeidsverhoudingen
2. Werving, selectie en competentiemanagement (3 sessies)
- Competentiemanagement
- Wat zijn competenties (generieke, specifieke, gedragsgebonden en kennis, gedragsindicatoren)
- Toepasbaarheid (verticale en horizontale integratie)
- Werving
- Functie- en profielanalyse
- Knelpuntberoepen
- Vacature opmaak
- Wervingskanalen (uitzendbureaus, selectiekantoren, freelancers,...)
- Jobmarketing
- Oefeningen: opmaak functiebeschrijving personeelsmedewerker, vacature personeelsmedewerker en actieplan wervingskanalen voor die functie.
- Selectie
- Eerste screening
- Assessment en testen
- Diepte-interview (STAR)
- Ethiek en discretie
- Oefening: sollicitatiegesprek afnemen bij elkaar
3. Loopbaanmanagement (2 sessies)
- Opleidingsplanning
- opmaak van een bedrijfsopleidingsplan
- opstellen van een opleidingsbudget
- e-learning en andere mogelijkheden
- sectorfondsen inzake opleiding
- Loopbaanmanagement
- start van de loopbaan en onthaal nieuwe medewerkers
- deeltijds werken/andere vormen van werken
- interimmanagement
- functiewijzigingen (Wat met functiewijzigingen tijdens bv. ouderschapsverlof?)
- kennisborging
- einde loopbaan: brugpensioen, pensioen, ontslag, generatiepact
4. Beloningsbeleid (2 sessies)
- Loonbeleid
- Functieclassificatie
- Alternatieve verloningsystemen
5. Performance management (2 sessies)
- Opmaak van een evaluatiebeleid
- Parameters voor beoordeling
- Kengetallen, boordtabellen
- Toepassing via functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken
- Moeilijke gesprekken voeren
6. Welzijn op het werk (1 sessie)
- Begrippen betreffende welzijn op het werk.
- Wat zijn de oorzaken en gevolgen van welzijn op het werk?
- Wat is het wettelijk kader hieromtrent?
- Wat kan een werkgever/HR doen aan welzijnsacties op het werk?
7. Communicatiebeleid (1 sessie)
- Wat is een intern communicatiebeleid?
- Doel van interne communicatie
- Hoe opzetten?
- Evaluatie van de interne communicatie
- Casussen: communicatie omtrent de implementatie van een sanctioneringsbeleid en een werkoverleg
Getuigschrift
Je ontvangt een attest dat je de sessies gevolgd hebt.
Wil je graag een opleiding aanpassen op maat van je bedrijf?
Samen creëren we je perfecte opleiding!
Contacteer onze Commercieel coördinator
Elsy Verhelle
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.Stel je vraag